"Gör om gör rätt!"

Här sitter jag i en mycket bekväm soffa i Falun och knåpar på ett inlägg i debatten som jag och Tim fört ganska länge. Eller det är inte mycket till debatt förresten. Vi är faktiskt rörande överens när det gäller det här med att citera. 

Jag har så länge jag kan minnas tyckt att det är kul att citera olika saker. Människor i min närhet, tv-program, filmer och mycket annat. Min pappa brukade redan när jag var typ 8 år säga: "men är du en citatmaskin eller?" Och med en så gedigen erfarenhet i ämnet bakom mig tycker jag faktiskt att jag har rätt att hamra ner denna enkla och simpla GRUNDREGEL: Ska du citera något/någon, citera för faan rätt!

Jag vet inte hur många gånger man har fått stå och sympatiskratta när någon dragit nått från Nile City till exempel. Och det handlar ofta inte om några grova missar. Man kan allt som oftast härleda citatet rätt men med några fel. Vanligast är att man har missat några ord, och det händer även den bäste (läs jon och tim). Men det allra värsta är när den ack så viktiga betoningen är fel. Det kan förstöra ett citat helt och hållet. Man ska här komma ihåg att det är skillnad på att citera och att imitera. Det är inte alls nödvändigt att ett citat låter precis som orginalet rent röstmässigt, men den rätta betoningen måste vara där!

Så tänk på detta, kära vänner, nästa gång ni finner er själva på en fest och den obligatoriska nostalgitrippen till barndomens barnprogram kommer. Bit inte av mer än ni kan tugga, att tiga är ibland guld! 

//Jon

Kommentarer
Postat av: Gobbling

Jag ber att få citera den gamle Arki:

"Instämmer till fullo"

2009-01-12 @ 19:50:18
Postat av: Tim

Underbart! Kunde inte hålla med mer!

2009-01-12 @ 22:22:20
URL: http://nordantill.blogg.se/
Postat av: maria

ni vet att ingen kommer att våga citera nått i ert sällskap efter det här!

ni måste tänka på att alla inte är lika bra som ni men dom måste också få säga nått ibland. så det så.

2009-01-13 @ 10:51:22
URL: http://nordantill.blogg.se/
Postat av: Inger

Underbart Maria! Kunde inte hålla med dig mer!

2009-01-16 @ 19:46:02
Postat av: Inger

Underbart Maria!Kunde inte hålla med dig mer!!

2009-01-16 @ 19:48:02
Postat av: Anonym

Lite besserwisserfasoner över det där!

2009-01-17 @ 18:44:35
Postat av: Anonym

nej, bra!

2009-01-26 @ 13:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0