Årets bästa album!

Hej på er. Jag har filat ihop en liten 10-i-topp-lista över årets bästa album. Helt subjektivt och personligt. De här är de absolut bästa skivorna som släpptes under 2008 enligt mig.

#1 Fleet Foxes – Fleet Foxes
Helt enkelt det album jag lyssnat absolute mest på under året. Inte sedan jag för första gången upptäckte The Decemberists har jag varit så insnöad på en grupp. Det är inte ofta man hittar ett album där varje låt är klockren för sig själv men samtidigt ändå har sin självklara plats i ett album bland de andra låtarna. Detta är ett sånt album. Stämsångerna är det man märker först, men det är så mycket mer. Det är ett perfekt popalbum. Underbart. Swop swop. Wow.
Videon till första singeln White Winter Hymnal:



#2 The Mountain Goats - Heretic Pride
The Mountain Goats hade gått mig förbi ända tills det här året. Min gode bandkamrat Pester Steelneck tipsade mig om dem och nu är jag fast. Egentligen skulle jag vilja lista albumet The Sunset Tree istället för det är ännu bättre, men det släpptes ju inte år så då diskvalificeras det. Bandets, eller John Darnielles för han gör typ allt om jag fattat det rätt, nyaste fullängdare är grymt bra det med. Tvåa i år.
Den helt fantastiska videon till öppningsspåret Sax Rohmer #1:



#3 Coldplay – Viva la Vida or Death and All His Friends
Man kunde kanske tro att jag inte skulle ta med ett album med Coldplay nu när de verkligen är världens största band. Men det gör inget. Det här är deras bästa album sedan A Rush of Blood To The Head enligt mig. De har utvecklats och vågar göra något nytt och annorlunda med sina melodier och slingor. Taktartsbyten och långa intron hit och dit. Det gillar jag! Konserten i Globen var också häftig, även om jag tycker de var snäppet vassare när jag såg dem på Hovet för 5 år sen.
Viva la Vida live hos Jimmy Kimbel:



#4 Death Cab for Cutie – Narrow Stairs

Jag hade sjukt höga förväntningar på det här albumet när det släpptes. Jag tyckte, till skillnad från många andra, att Plans var skitbra och Transatlanticism är ju en klassiker. När jag satte mig ner med hörlurarna och lyssnade på öppningslåten Bixby Canyon Bridge fick jag sjukt mycket rysningar i kroppen. De första fyra, fem låtarna på albumet är otroliga. Men sedan går det lite utför. Trots en lite svagare avslutning håller ändå albumet för en fjärdeplats.
Cath live hos Jay Leno:



#5 The Soundtrack of our Lives – Communion

Årets överraskning för mig faktiskt. Jag har tyckt att TSOOL har blivit sämre och sämre med varje album de senaste åren, med Origin som ett riktigt bottennapp. Det har inte funnits något kvar av magin från de första albumen. Men här finns energin igen. Nu finns ackorden, melodierna, körerna, mystiken och frenesin igen. Även om det är ett dubbelalbum och det tar ett tag att jobba sig in i låtarna, fastnar ändå musiken förvånansvärt fort. Mycket imponerande.
The Passover live hos PSL:



#6 The Tallest Man on Earth – Shallow Graves

Efter att ha sett honom live på julkonserten i Falun förra året var det med stor förväntan som jag lyssnade på hans debutalbum i år. Ett album som känns otroligt färgstarkt och varmt, och det är bra gjort med tanke på att i princip alla låtar bara innefattar sång och ett intrument (gitarr, banjo eller liknande). Sveriges Bob Dylan, som är grymt duktig på att fingerplocka!
Tråkig "video", men låten är helt underbar. I Won't Be Found:



#7Frightened Rabbit – The Midnight Organ Fight

Ännu ett tips från min nya indiefriend Peter. Ett skotskt band som låter som ett typiskt amerikanskt indieband i samma kategori som The Shins och Arcade Fire med flera. De har ett härligt halvslarvigt sound som verkligen får dem att låta som att de är ett riktigt band. De har verkligen suttit i replokalen och knåpat ihop de här låtarna. Samtidigt som det är lite skitigt och slarvigt finns ju självklart melodierna där. Det är alltid det som jag fastnar för och så även här.
Ännu en tråkig video, men det är låten som är det viktiga. Öppningsspåret The Modern Leper:



#8 The Decemberists – Always the Bridesmaid

Egentligen är det här inget album, det är en serie med 5 singlar som bandet har släppt under hösten 2008. Men de får vara med ändå. Decemberists är ändå alltid Decemberists. Colin Meloy kan verkligen det här med att skriva catchiga låtar med texter som får tungan att vrickas. Den enda lite svagare låten bland de här är covern på I’m Sticking With You av Velvet Underground, men resten är guld. Nu väntar jag på rockoperan Hazards of Love som kommer i mars!
Days of Elaine live hos Conan O'Brien:



#9 Vampire Weekend – Vampire Weekend
En av årets största hypar. Jag var lite sen med att lyssna in mig på det här albumet, men det har växt under året. Det är verkligen en egen typ av musik. Jag kan höra allt ifrån Peter Gabriel, Paul Simon och världsmusik till I Am Kloot och Belle & Sebastian i deras musik. Välproducerat och snyggt men samtidigt spännande och genuint.
Videon till singeln A-Punk:



#10 Hello Saferide – More Short Stories From Hello Saferide
Hennes förra skiva, som alter egot Säkert, var en av det årets favoriter för min del. När hon nu gått tillbaka till att vara engelskspråkig är det inte riktigt lika bra. Hon skriver fortfarande bra låtar, men efter ett tag tycker jag det känns som man vet lite hur hennes låtar kommer utveckla sig och låta redan vid första sekunderna. Oftast. Inte alltid.
Avslutningslåten Arjeplog live i PSL:




Vi som inte riktigt kom med men som ändå får en hedrande omnämning:
Glasvegas - Glasvegas(bra i små doser, men blir väldigt lätt väldigt enformigt)

Billie the Vision and the Dancers – I Used to Wander These Streets
(hade det varit deras debutalbum hade det varit grymt bra, men nu är det deras femte och de låter fortfarande exakt likadant)

Sigur Ros - Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust
(I och för sig har jag inte lyssnat tillräckligt mycket för att ge ett ordentligt utlåtande, men jag tycker inte låtmatieralet var lika bra som det brukar vara)

Håkan Hellström – För Sent För Edelweiss
(Ett helt okej album, men lite för ojämnt för att platsa på topp 10)


Så ser det ut! Hoppas att 2009 bringar lika många bra nya album! På återseende! /Tim

Kommentarer
Postat av: Malin

Härligt Tim!!

Jag har länkat till er blogg från min blogg nu. =)

2009-01-11 @ 13:54:31
URL: http://redheaded.blogg.se/
Postat av: Peter

I like that list bitch! Ses på onsdag för en

launch! Size the day!

2009-01-25 @ 15:13:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0