Fleet Foxes

Mitt nya favoritband är Fleet Foxes (http://www.myspace.com/fleetfoxes), från Seattle, USA. Det var väldigt väldigt länge sedan jag upptäckte ett helt nytt band och tyckte deras första skiva var så sjukt bra som just deras är. Senaste jag kan komma på på rak arm är nog Decemberists, och det säger ju en hel del.

Fleet Foxes spelar nån sorts indie/folk/country/stämsångs-pop. Ungefär. Det är poppigt i grunden, men det är så mycket mer och det följer inga som helst regler. Ibland bestämmer de sig mitt i en låt för att avbryta och endast låta gitarren ligga kvar och plocka en slinga en stund. Andra stunder är det fyrstämmigt a capella följt av en refräng så mäktig att man inte vet var man ska ta vägen. Bakom alla dessa stämmor, idéer och experiment ligger dock alltid melodierna. Alla låtar har underbara melodier som sätter sig som en post-it-lapp på hjärnan redan efter ett par lyssningar.

Jag är helt frälst. Bli det du med! Gå med i Vi Älskar Fleet Foxes-klubben!

Fleet Foxes - Mykonos (inte den roligaste videon, men låten är MUMMA!)



Fleet Foxes - White Winter Hymnal (deras första officiella video, tror jag)


/Tim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0