Gröna Anna

To all you antikrundanlovers out there!

Ville bara visa min fina skål som jag fick i julklapp av min bästa farmor och farfar.
Det är en gammal sak det här förstår ni från början av 1900-talet och ett stycke svensk kulturhistoria. Gröna Anna som servisen heter är den i särklass mest kända servisen i Sverige någonsin.
1898 började tillverkningen av Anna vid Göteborgs porslinsfabrik. Företaget köptes sedan upp av Rörstrand i början av 1900-talet och tillverkningen av servisen fortsatte sedan därifrån. Min skål är stämplad från Göteborgs Porslinsfabrik och alltså från den äldre tillverkningen. (!)
Den kanske inte skulle bli extremt högt värderad på antikrundan men jag älskar den, så fin så fin och det är ju så hemskt spännande med gamla saker. Ibland undrar jag om jag inte valt lite fel karriär, att bli en nördig historiker och antikvetare a la Knut Knutsson det vore verkligen nått det!

image33

// Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0